Linie SpirintAir wycofały jednego z saabów 340A (SP-KPG), który był eksploatowany od lipca 2016 roku. We flocie polskiego przewoźnika cargo pozostało 18 samolotów, w tym siedem saabów 340A.
Saab 340A o rejestracji SP-KPG i numerze seryjnym SE-F51,to prawie 36-letni samolot, który w wersji pasażerskiej zabiera na pokład 33 pasażerów. Maszyna została wyprodukowana w maju 1989 r., a do pierwszej linii, Tempelhof Airways USA, trafił 31 sierpnia 1989 r., następnie latał dla niemieckiej RFG - Regionalflug, szwedzkiej Golden Air Commuter oraz Gotia Shuttle Express. W 1994 r. maszyna trafiła do malezyjskiej Nusantara Aviation Services skąd został dostarczony w 1997 r. do australijskiej linii Kendell Airlines. Stamtąd w 2001 r. samolot trafił na Nową Zelandię gdzie latał dla Air Nelson oraz Air New Zealand Link. Po pobycie na Antypodach maszyna powróciła do Europy gdzie od 2007 r. była we flocie Estionian Air Regional. W październiku 2013 r. Saab trafił do rodzimej linii SkyTaxi, po której w lipcu 2016 r. wylądował ostatecznie we flocie SprintAir.
Wspomniany saab ostatnie komercyjne rejsy wykonał 17 września 2024 roku. Zrealizował wtedy loty dla linii chorwackiej linii Trade Air rotację na trasie Osijek - Rijeka -Split - Dubrovnik -Split - Rijeka -Osijek. Następne dnia został przebazowany na trasie Osijek - Warszawa i pozostawał tutaj zaparkowany do 23 stycznia br. kiedy to wykonał godzinny lot techniczny. Prawdopodobnie był to lot akceptacyjny nowego właściciela tego samolotu. Pod koniec stycznia maszyna została wyrejestrowana z polskiego rejestru, a 13 lutego odleciała do amerykańskiej linii Phoenix Air pod nową rejestracją N118PA.
Samolot został przebazowany do USA w dniach 13-14 lutego. Saab poleciał na trasie z Warszawy do Charlottesville z czterema międzylądowaniami technicznymi w Wick, Rejkiawiku, Narsarsuaq oraz Goose Bay.
Flota liniiObecnie we flocie SprintAira znajduje się 18 samolotów: 11 ATR-ów 72: sześć 72-200F, pięć 72-500F oraz siedem saabów 340A: trzy 340A(F), jeden 340A oraz trzy 340A(QC). Według informacji branżowych polska linia cargo będzie pozyskiwać w przyszłości kolejne maszyny ATR 72-500.
Główne zdjęcie
Rafał Pruszkowski